Varför satsar företag på self-service?
Self-service är något som växer fram i mängder med olika företag och branscher. Tydligast är det nog i butiker, till exempel i mataffärer. Det är nästan så att alla företag i dag erbjuder sina kunder någon form av self-service lösning och i telekombranschen blir det allt viktigare.
Genom lyckad self-service blir kunderna nöjda, vilket är det absolut viktigaste. Men det öppnar också upp många nya möjligheter på olika plan inom företaget. Tiden som ett företag sparar in på att många kunder vänder sig till self-service går att lägga på andra faktorer i företaget. Till exempel på att förbättra andra funktioner hos företaget som kommer att gynna både personalen och kunderna.

Vad är self-service?
Self-service är när du som kund hanterar ditt ärende eller ditt köp helt själv. Antingen med hjälp av en FAQ, exempelvis den som finns tillgänglig på vår hemsida, eller genom andra enkla instruktioner kopplade till funktioner/tjänster. Det blir allt vanligare att kunder väljer själva att vända sig till ett self-service-system vid till exempel mataffären eller till och med hos sin mobiloperatör.
Hur arbetar Telness med Self-service?
På Telness arbetar vi alltid för att förbättra den service som vi erbjuder, både self-service genom våra tjänster och den personliga. I vår portal kan man hantera sin telefoni helt själv, utan att behöva stå i någon telefonkö. Logga in med Mobilt BankID och få en bra överblick över ditt företags användande och kostnader. Justera enkelt själv när behoven ändras, till exempel datanivåer eller avsluta/pausa ett företagsabonnemang om en medarbetare slutar. Det är enormt viktigt för oss att våra kunder har möjligheten att hantera sin egen telefoni. Då kan de spara tid vilket även innebär att spara pengar.
Vi har byggt våra tjänster från grunden och är helt utan begränsningar i form av arv. Därför kan vi utforma upplevelsen precis som vi vill, utefter de önskemål som företagare har på sin företagstelefoni. Och fortsätta bygga vår plattform efter all den fantastiska feedback som våra kunder ger oss. På så vis bygger vi en self-service upplevelse som på riktigt är utformad efter våra kunders behov.
Vi vill att våra kunder ska vara så nöjda som bara möjligt med den support som vi erbjuder och statistiken visar av vårt self-service upplägg verkligen fungerar. Det är framförallt enklare ärenden som kunderna själva hanterar och det är något som väldigt många uppskattar. Det flesta kunder vill lära sig hur de löser enklare ärenden själva för att veta hur de ska agera om det skulle uppstå samma situation igen. Även lite större och normalt sätt krångligare ärenden som till exempel Nummerflytt och portering av mobilnummer går att göra via vår self-service portal.

Eftersom våra kunder löser de flesta av sina ärenden själva innebär det att de kunder som har mer brådskande ärenden får snabbare hjälp. Då färre kunder behöver vår hjälp har vi en bättre möjlighet att ge kunden det bemötande av världsklass som hen förtjänar. Detta ger oss också möjligheten att ha en svarstid som i snitt är under 1 minut, dygnet runt.
Vi tycker även att det är väldigt intressant att vår support inte längre är främst problemlösare utan snarare utbildare. De utbildar och lär kunderna genom self-service på majoriteten av deras ärenden. Men problemlösningen kommer fortfarande väl till hands när kunderna verkligen behöver vår hjälp.
Upptäck våra tjänster
Mer från bloggen

Årets bästa operatörsblogg 2020
Telness blogg är utnämnd till en av de bästa operatörsbloggarna 2020.

3 anledningar att inte skaffa en mobil växel.
I denna artikel gör vi det enkelt för dig. Vi delar med oss av 3 anledningar att inte skaffa en mobil växel. Håller du med anledningarna vet du att en företagsväxel inte är något för dig.

Kundporträtt: Treetop Innovation – IT-konsultbolaget med fokus på säkerhet
Treetop jobbar som IT-konsulter och erbjuder IT-säkerhetslösningar primärt för företag. Nu berättar de varför de valde Telness som lösning för deras företagstelefoni.