Mobiltelefoner – dolda kostnader
Mobilerna har blivit dyrare och dyrare drivet av mer avancerad teknik. Men det är ofta värt att köpa en bra mobiltelefon till dina anställda för det kommer både göra dem mer produktiva men också göra att de tycker att du är en bra arbetsgivare.
Att hosta upp runt 100 000 kr för 10 telefoner när det väl är dags känns däremot i allas företagares plånböcker. När vi nu kommer berätta att det bara är en del av kostnaden misstänker vi att du kommer dra öronen åt dig. Här kommer några saker du bör ha koll på kring den finansiella kostnaden för dina mobiltelefoner.
Alternativkostnaden
– telefoner eller nytt kontor?
Okej, på med glasögonen för nu ska vi räkna. Alternativkostnaden handlar om vad du skulle kunna göra för pengarna istället för att köpa en telefon kontant. Pengarna i ditt företag ska du använda för att få din verksamhet att växa så bra och lönsamt det bara går. En enkel regel är alltid att få in intäkter tidigt och ta kostnader sent. Det gör att du har kapital i bolaget under tiden mellan intäkt och kostnad uppstår.
Det är rätt enkelt att förstå att 100 000 kr ut ur kassan för iPhone’s en månad skulle kunna användas till något helt annat som ger mer värde för bolaget.
Men vad kostar det egentligen att ta pengar ur kassan?
För många bolag finns det rätt mycket utrymme att betala lite ränta under de här 2 åren för att finansiera köpet istället för att ta likviditet och kassa ur bolaget. Att leasa telefonerna är därför en rätt bra idé för de allra flesta bolag.
En spräckt skärm och rakt
ner i toaletten
När du köper en telefon kontant har du oftast bara en fabriksgaranti på 1 år om du är företagare. Garantin täcker fel som kan ha uppstått i produktionen men inte för olyckor. De allra vanligaste olyckorna med telefoner är spräckta skärmar på telefoner som har åkt i golvet och vattenskadade telefoner som har åkt i (japp, du gissade rätt) toaletten.
Att byta en skärm kostar ca. 1 000-1 500 kr beroende på var det görs och vilka reservdelar som väljs. Men det uppstår också en kostnad i tid som är minst 2-3 timmar om du räknar med tiden det tar att hitta verkstaden, boka tid, åka dit och vänta på att skärmen byts. Dessutom är det en stor huvudvärk fram till dess att du eller din anställda tar er till verkstaden vilket kan ta veckor för de allra flesta.
Om vi förutsätter att du omsätter 1000 kr/timme och anställd är alternativkostnaden för enbart ett skärmbyte då ungefär 3000-3500 kr. Det är ca. 50% av vad en ny telefon kostar.
När det gäller vattenskador är det mycket enklare. Har du ingen försäkring är det bara att slanta för hela beloppet av vad en ny telefon kostar.
Att ha en servicetjänst för telefonerna på företaget är därför en bra idé. Du får då snabb service och hjälp när det uppstår problem. Även om du betalar några kronor per månad och telefon är det helt klart värt det ur ett ekonomiskt perspektiv så fort en telefon åker i marken eller i … ja, ”plurret”.