Vad kostar det egentligen att skaffa mobiltelefoner till företaget?
Vi går rakt på pudelns kärna. Vad kostar egentligen kalaset med mobiler på företaget. Det första du tänker på är vad mobilabonnemangen och telefonerna kostar och det är den största baskostnaden. Det gömmer sig däremot en hel del kostnader i det dolda som du bör se över. Inte enbart för abonnemangen utan också för själva mobiltelefonerna och inte minst tiden det kan ta internt för företaget att hantera mobiltelefonin.
Mobilabonnemang
– dolda kostnader.
Du har troligtvis fastpris på företagsabonnemangen för alla anställda idag där det ingår en viss mängd data för surf. Den direkta kostnaden är det du betalar varje månad för det abonnemanget men det finns mer kostnader som kan uppstå.
Top Up utan kontroll.
När surfen tar slut brukar operatören erbjuda din anställda att ”toppa up” mer data. Det är en dyr historia om det görs varje månad. Om du inte har koll på hur många som toppar up varje månad kan kostnaderna skena. Att byta abonnemang till ett större paket för de som behöver det kommer spara dig själv och dina anställda tid, pengar och huvudvärk. Se till att du kan byta fritt mellan olika abonnemang under avtalstiden med din operatör innan du köper abonnemanget.
Fakturaadministration
och svårt att få koll.
Administrationen kring abonnemangen kostar också en hel del. Får du en faktura per anställd finns det en hanteringskostnad (både i tid, pengar och huvudvärk). En samlingsfaktura ska vara en självklarhet att kunna få från sin operatör. Men även när du fått en samlingsfaktura kan den vara svår att följa och gör att du förlorar kontroll. Du bör se till att din operatör kan erbjuda dig en rapport eller en websida där du kan följa vilka kostnader som tillhör vem. Det bästa är ju en samlingsfaktura och en websida där du får snabb och enkel koll på hur det såg ut förra månaden och hur det kommer se ut nästa månad. Ställ det som krav på din operatör.
För bra för att vara sant?
Visst kan ett erbjudande se lockande ut direkt när man ser det och så faller man liksom pladask. Ibland verkar saker lite för bra för att vara sanna och så är det också med vissa av operatörernas erbjudanden. Det finns ibland en hel del dolda villkor som gör att allt inte blir lika bra som du hade väntat dig.
Först och främst finns det bindningstider som gör att du inte blir av med abonnemangs-kostnader även om personal slutar. Sen har du uppsägningstider på en eller flera månader på det som gör att du betalar för perioder du inte nyttjar i värsta fall.
I vissa fall hindras du också att byta mellan abonnemangsformer under avtalstiden vilket gör att du kan tvingas ligga kvar på något som är för dyrt eller dåligt för ditt företag. Den här typen av villkor gör att du måste ha stenkoll på alla abonnemangs olika löptider och när du ska säga upp vad. Det kommer du inte ha, sorry. Vår erfarenhet är att det kan kosta dig +20% mer än vad priset per abonnemang är.
Mobiltelefoner – dolda kostnader
Mobilerna har blivit dyrare och dyrare drivet av mer avancerad teknik. Men det är ofta värt att köpa en bra mobiltelefon till dina anställda för det kommer både göra dem mer produktiva men också göra att de tycker att du är en bra arbetsgivare.
Att hosta upp runt 100 000 kr för 10 telefoner när det väl är dags känns däremot i allas företagares plånböcker. När vi nu kommer berätta att det bara är en del av kostnaden misstänker vi att du kommer dra öronen åt dig. Här kommer några saker du bör ha koll på kring den finansiella kostnaden för dina mobiltelefoner.
Alternativkostnaden
– telefoner eller nytt kontor?
Okej, på med glasögonen för nu ska vi räkna. Alternativkostnaden handlar om vad du skulle kunna göra för pengarna istället för att köpa en telefon kontant. Pengarna i ditt företag ska du använda för att få din verksamhet att växa så bra och lönsamt det bara går. En enkel regel är alltid att få in intäkter tidigt och ta kostnader sent. Det gör att du har kapital i bolaget under tiden mellan intäkt och kostnad uppstår.
Det är rätt enkelt att förstå att 100 000 kr ut ur kassan för iPhone’s en månad skulle kunna användas till något helt annat som ger mer värde för bolaget.
Men vad kostar det egentligen att ta pengar ur kassan?
För många bolag finns det rätt mycket utrymme att betala lite ränta under de här 2 åren för att finansiera köpet istället för att ta likviditet och kassa ur bolaget. Att leasa telefonerna är därför en rätt bra idé för de allra flesta bolag.
En spräckt skärm och rakt
ner i toaletten
När du köper en telefon kontant har du oftast bara en fabriksgaranti på 1 år om du är företagare. Garantin täcker fel som kan ha uppstått i produktionen men inte för olyckor. De allra vanligaste olyckorna med telefoner är spräckta skärmar på telefoner som har åkt i golvet och vattenskadade telefoner som har åkt i (japp, du gissade rätt) toaletten.
Att byta en skärm kostar ca. 1 000-1 500 kr beroende på var det görs och vilka reservdelar som väljs. Men det uppstår också en kostnad i tid som är minst 2-3 timmar om du räknar med tiden det tar att hitta verkstaden, boka tid, åka dit och vänta på att skärmen byts. Dessutom är det en stor huvudvärk fram till dess att du eller din anställda tar er till verkstaden vilket kan ta veckor för de allra flesta.
Om vi förutsätter att du omsätter 1000 kr/timme och anställd är alternativkostnaden för enbart ett skärmbyte då ungefär 3000-3500 kr. Det är ca. 50% av vad en ny telefon kostar.
När det gäller vattenskador är det mycket enklare. Har du ingen försäkring är det bara att slanta för hela beloppet av vad en ny telefon kostar.
Att ha en servicetjänst för telefonerna på företaget är därför en bra idé. Du får då snabb service och hjälp när det uppstår problem. Även om du betalar några kronor per månad och telefon är det helt klart värt det ur ett ekonomiskt perspektiv så fort en telefon åker i marken eller i … ja, ”plurret”.
Sammanfattning:
Ställ krav på din operatör att erbjuda dig abonnemang utan bindningstid och uppsägningstider samt att du kan byta abonnemangsformer fritt när du vill.
De ska erbjuda en samlingsfaktura och en websida där du kan kontrollera kostnader bakåt och få en idé om hur det ser ut framåt.
Ge dig och ditt företag den flexibilitet och transparens som är självklar i så många andra branscher.
Dessutom ska du titta på finansieringsalternativ när du ska köpa nya telefoner till företaget – det kan ge ert företag extra likviditet och pengarna kanske kan användas bättre på andra håll.
Överväg att lägga till servicetjänster om de erbjuds och räkna med att mellan 10-20% av telefonerna kommer råka ut för någonting under 24 månader - lite beroende på hur många ni är på företaget och vilken typ av verksamhet som ni har.