Fördelar som uppstickare vs de stora jättarna
Att starta eget innebär en rad stora utmaningar och det är tufft att som ny möta konkurrensen från bolagen som arbetat i branschen länge. Samtidigt så har du den stora möjligheten att börja från ett blankt papper och bygga bolaget precis så du vill att det ska vara. Vi har samlat några områden som har varit extra viktiga för oss.
Du kan sätta kunden först – Hör och häpna är det ofta en konkurrensfördel.
Att sätta kunden först har egentligen ingenting med storleken på eller hur länge bolaget har funnits att göra. Det är alltid en självklarhet tycker vi – ändå är det en återkommande utmaning för sååå många bolag. Vi är övertygade om att ett bolags existensberättigande generellt är om kunderna är nöjda och vill förbli kunder till bolaget. Involvera, lyssna på och försök förstå vad som kunderna upplever är viktigt, vad de är nöjda med och vad som borde förbättras. Alla kundönskemål kommer sannolikt inte kunna tillmötesgås, men sortera önskemålen och starta med de där kundförbättringen är som störst och efter enkelhet att implementera – och jobba därefter nedåt i listan. Att alltid utgå från kunden i tjänste- eller produktutvecklingen (dvs inte från produkten eller den tekniska lösningen) tror vi är framgångsreceptet.
Som specialist kan du bli bäst
– utan gammalt arv som begränsar
Som ny aktör kan verksamheten fokuseras och specialiseras – allt för att kunna ge kunderna den bästa möjliga tjänsten för deras behov. Företag som har funnits länge, hindras ofta av hur bolaget historiskt har arbetat exempelvis vad gäller säljkanaler (”vi vill att kunderna går in i butiken”) och processer (”så har vi alltid gjort”). Med det sagt, de stora och etablerade företagen har samtidigt många fördelar av att ha omfattande verksamheter och etablerade varumärken, så ta vara på möjligheten att vara snabbfotad och utmana där de har begränsningar. En förutsättning tror vi är att bygga en modern och utvecklingsbenägen organisation. Allt startar med teamet och människorna som arbetar med det.
Håll det digitalt, digitalt, digitalt – nästan alltid…
Vi tycker att alla papper och processer som kan digitaliseras som utgångspunkt ska digitaliseras. Det är bra för miljön och sparar allas tid. Genom att digitalisera och automatisera kan du möjliggöra någonting som dina kunder gillar – en effektivare hantering och ett bra pris. Exempelvis för oss; varför ska man behöva ringa kundtjänst eller gå in i en butik för att hantera sitt mobilabonnemang? För oss är det en självklarhet att kunna beställa och administrera via webben. Slutligen, anpassa och optimera IT redan från början – som ny slipper du virrvarr av gamla omoderna system. Det är ofta en större fördel än man kan ana.
Sist men inte minst gör dagens digitala möjligheter, en fokuserad verksamhet och agila arbetssätt – att nystartade företag kan bedrivas av betydligt färre personer. En mindre organisation betyder ofta att den också kan bli mer personlig. Kunderna och företaget kan komma betydligt närmare varandra och kunderna behöver inte betala för onödiga overhead-kostnader. Mer av fokuset och mer av pengarna tillfaller därmed slutkunden!
Mer från bloggen
Kundporträtt: De hjälper studenter att starta eget – Möt Drivhuset vid Högskolan väst
Kit är verksamhetsledare på Drivhuset vid Högskolan väst och vi har fått äran att göra en intervju tillsammans med henne.
Telness är #1 av alla mobiloperatörer på Trustpilot
Vi på Telness har haft möjligheten att börja från ett blankt papper med målet att bygga världens bästa bolag. Telness är nu #1 på Trustpilot av alla mobiloperatörer i Sverige, vilket är en milstolpe som världens bästa bolag borde ha!
Det ska inte vara en nackdel att handla online
Inom telekom har det länge varit fördelaktigt att handla via en personlig kontaktperson. För oss på Telness är det viktigt att alla kunder känner sig välkomna, får en utmärkt service och att det ska kunna vara lika fördelaktigt att handla online!