Förra året var vi fem som åkte till Visby med Telness för Almedalsveckan. Ett år senare är vi dubbelt så många på plats och har haft ett tajt schema med både kundmöten, en finalplats och monter i Techarenan för Serendipity Challenge, samt deltagande i ett flertal paneler där vi pratar om hur vi försöker driva ett företag i framkant, se hela agendan här
Nu är vi tillbaka från Visby efter Almedalsveckan 2019 med massor av ny energi och reflektioner att dela med oss av. Fortsätt läs för att ta del av vår VD Martina Klingvalls tankar om Almedalen 2019.
En första reflektion är hur näringslivet tar otroligt stor plats i Almedalen. Partierna syns förvånansvärt lite, men företagen passar på att diskutera och lyfta samhällsfrågor istället för sina egna tjänster vilket ger spännande infallsvinklar, synergier och lärdomar tvärs branscher och organisationer och nya perspektiv på många företag.
Några spaningar under veckan;
Digitaliseringens påverkan i organisationer och ledarskapet
Känslan är att vi slutat prata ”digitalisering” och nu gått vidare till att prata om vad digitaliseringen har för påverkan och ställer för krav på organisation, ledarskap och hållbarhet.
Reflektionen är att följder av digitalisering är fler personers arbetsuppgifter blir mer utmanande och med fokus på utveckling och innovation (antingen i tjänsten/produkten eller i interna processer). Betyder detta att fler och fler medarbetare ständigt befinner sig utanför sin “comfort-zone” och därmed kräver en annan typ av ledarskap och motivation än tidigare?
Om landskapet för vad vi arbetar med förändras, borde även landskapet förhurvi arbetar förändras. Jag tror att detta kommer fortsätta vara ett hett ämne under kommande år, och att många organisationer har mycket att lära för att skapa ny typ av motivation och trygghet för att engagera medarbetare till att våga testa nya saker, driva innovation, våga misslyckas och orka vara utanför en trygghetszon största delen av sina arbetsdagar.
Har innebörden av kompetens förändrats?
En diskussion som dök upp i olika former är huruvida kompetens har samma innebörd som tidigare? Det är inte längre lika ofta man kan ha 20 års erfarenhet inom en specifik kunskap då senaste tekniken, nya arbetsformer och metoder sällan funnits mer än ett par år. Vad betyder detta för den äldre generationen, kan man fortfarande rekrytera på samma sätt eller borde andra kvaliteter än erfarenhet spela roll?
Jag tror att nyfikenhet och kompetens att lära sig nya saker blir allt viktigare. Att lära sig någonting nytt kan man göra oavsett ålder, vilket gör att det varken behöver vara bra eller dåligt att vara ung eller gammal. Erfarenhet av att lära sig nytt, befunnit sig i olika situationer och haft olika erfarenheter blir däremot mer relevant.
En diskussion kring utbildning inkluderades i många paneler. Är det fortfarande relevant att lära sig oss kunskap som vi kan googla oss till? Borde läran att lära oss nytt och utmana informationen vi får vara viktigare, och hur skulle en sådan utbildning se ut?
Hållbarhet och miljö tar plats utanför scenen
Hållbarhet, klimatpåverkan och miljö har inte längre bara plats bland paneler utan många företag har börjat agera istället för att diskutera. Detta speglades i bland annat alkoholfria mingel (med fina menyer av mocktails) samt vegetarisk mingelmat på de allra flesta mingel jag deltog på. Riktigt kul att se action och tydliga initiativ på plats som speglar budskapen uppe på scen – ett stort steg enligt mig som även borde speglas i andra diskussionsämnen!
Företag pratar om sina värderingar istället för tjänster
Det är kul att se engagemanget företag har kring diverse samhällsfrågor och hur fler bolag drivs av starka värderingar. Till skillnad från många andra event lyckas Almedalen verkligen lyfta fram andra sidor av företagen än respektive bolags tjänster eller produkter. Paneler, debatter och diskussioner under mingel skapar diskussioner tvärs organisationer och branscher som kanske annars hade befunnit sig på separata mässor i sina respektive nischar. Oavsett företag tycker jag mig se fler och fler bolag anamma ”Simon Sineks – Start with why” och känslan är att både företagsledare och medarbetare allt oftare drivs av och kommunicerar varför de existerar!
Summerat är vi på Telness otroligt glada över att ha varit på plats och även otroligt stolta över att Telness fått så mycket positiv feedback under veckan, både från våra egna kunder och från andra vi träffat. Kul att vi lyckats nå igenom en del av bruset under året och skapat en förståelse av oss som företag och hur vi försöker förändra en gammal telekomindustri. Det känns helt rätt att fokusera så mycket som vi gör på att försöka skapa världens bästa företag och vi tar med oss massa inspiration från andra företag i framkant vi träffat under veckan.
Nu tar vi sommaren för reflektion och fortsätter att utmana och innovera under hösten!