Starta nytt företag? Här är din checklista för att slippa onödiga kostnader
Att starta företag är en investering – i din tid, dina idéer och (ja) en del pengar.
Men det behöver inte betyda att du bränner onödigt mycket pengar redan från dag ett. Många företagare fastnar i utgifter de egentligen inte behöver, långa avtal de ångrar, och verktyg de knappt använder.
Låt oss undvika det. Här är checklistan som hjälper dig att starta smart, utan onödiga kostnader.
1. Börja smått och väx smart
Många nya företagare går in med inställningen “om jag bara har allt på plats från start, så kommer kunderna”.
Och visst, det låter bra i teorin. Men i praktiken? Det är bättre att starta smått och skala upp när det behövs.
Vanliga misstag som kostar pengar i onödan
Hyra ett stort kontor innan du har en stabil inkomst
Investera i dyr utrustning när en enklare setup hade funkat lika bra
Betala för programvaror och tjänster du knappt använder
Gör istället så här
Använd co-working spaces eller jobba hemifrån
Hyr istället för att köpa utrustning om du är osäker på behovet
Välj flexibla lösningar utan bindningstid, så du kan anpassa dig när företaget växer
2. Undvik långa avtal och dolda avgifter
Långa avtal låter kanske trygga – men för ett nytt företag är det ofta en dålig idé.
Det du behöver idag kan vara helt annorlunda om ett halvår. Att vara fast i ett 2-årigt avtal för en tjänst du inte längre behöver kan bli en dyr läxa.
Vanliga kostnadsfällor
Telefon- och internetabonnemang med långa bindningstider.
Leasingavtal för kontorsmöbler och teknik som blir föråldrad.
Programvaror med “prövotid” som automatiskt förlängs till ett dyrt abonnemang.
Lösning
Välj flexibla lösningar som kan anpassas efter företagets behov.
Exempel? Telness mobilabonnemang. Ingen bindningstid, inga dolda avgifter – bara frihet att skala upp eller ner när det behövs.
Läs mer här.
3. Separera jobb och privatliv
“Jag använder bara min privata mobil för jobb, det funkar ju bra!”
Tills det inte gör det.
Problemet
Kunder börjar ringa på kvällar och helger.
Du svarar “Hallå?” istället för att presentera företaget.
Du har noll koll på vilka samtal som är jobb och vilka som är privat.
Lösningen?
Skaffa ett separat företagsnummer redan från dag ett.
Använd en digital företagsväxel för att enkelt styra samtal och se statistik.
Med Telness digitala växel har du allt i mobilen – inga extra SIM-kort, inga krångliga
Vill du läsa mer om hur du väljer rätt mobilabonnemang för ditt företag? Kika in detta inlägg.
4. Marknadsför smart - bränn inte pengar på chansningar
“Vi lägger 20 000 kr på annonser så kommer kunderna!”
Nej.
Vanliga misstag
Satsa på betald marknadsföring utan en strategi.
Köpa dyra PR-tjänster innan du ens testat organiska kanaler.
Gissa vad kunderna vill ha istället för att ta reda på det.
Gör istället så här
Testa gratis marknadsföring först (sociala medier, content, samarbeten).
Se var dina kunder faktiskt hänger innan du köper annonser.
Använd data och insikter innan du skalar upp en kanal.
5. Håll koll på skatten så slipper du onödiga smällar
Skatt och avgifter är tråkigt, tills du missar något och får en stor faktura från skatteverket.
Vanliga misstag
Missa att betala preliminärskatt
Inte räkna med moms i prissättningen
Ta ut för mycket pengar utan att tänka på skatten
Så slipper du det
Sätt undan minst 30% av intäkterna till skatt
Ta hjälp av en redovisningskonsult innan du gör dyra misstag
6. Ha tålamod och bygg långsiktigt
De flesta företag tjänar inte pengar dag ett.
Många ger upp för tidigt – inte för att idén var dålig, utan för att de trodde att framgång skulle komma snabbare.
Gör istället så här
Räkna med att det tar längre tid än du tror att bli lönsam.
Justera planen under tiden – analysera, testa nytt och förbättra.
Starta smart och slipp dyra misstag
Att driva företag handlar om frihet – inte att sitta fast i onödiga kostnader och långa avtal.
Vill du ha en flexibel och smidig företagslösning som växer med dig?
Testa Telness – mobilabonnemang och växellösningar utan bindningstid.