Möt Adam Larsson – Marknadsföraren med supporthjärta
Adam började sin resa hos Telness genom att göra sin praktik i marknadsteamet hösten 2020. Men resan tog inte slut efter praktikperioden, den resulterade istället i anställning. Nu ett år efter anställning checkar vi in med Adam och lär känna honom på nytt. ⭐️
Hur kom det sig att du hamnade här på Telness?
– Camilla Bergqvist (COO på Telness) och jag var tidigare kollegor på företaget Instabox. Jag valde att hoppa på en utbildning och Camilla valde att byta till Telness. På så vis hörde jag talas om Telness första gången och läste nyfiket på om företaget. Mitt första intryck baserat på det jag kunde läsa mig till var hur imponerade allt om Telness kändes; Ambitionerna, medarbetarna och företagskulturen.
Plötsligt var det dags för mig att söka praktikplats till min 6 månaders långa LIA-period och jag började sammanställa en liten lista över de bolag jag skulle vilja söka praktik på. Konstigt nog verkar jag ha en svaghet för företag i branscher som inte direkt är kända för kundnöjdhet då min lista bestod av försäkringsbolag och ett litet telekombolag. Det kändes dock väldigt uppenbar att jag drogs till Telness ambition att förändra telekombranschen. Det är något väldigt fint med att jobba med kundnöjdhet som huvudmål inom en bransch som är känd för precis motsatsen.
Jag kontaktade Camilla och frågade om möjligheten fanns att få spendera mina 6 månader på Telness vilket jag gladeligen fick.
Nu har ett år passerat sedan du blev anställd på Telness – Hur skulle du summera året?
– Fartfyllt! Att jobba i en startupmiljö är verkligen inget som passar alla. Det jag tidigare i arbetslivet räknat som mina brister blev verkligen till mina styrkor inom ett bolag som värdesätter snabba omställningar, vågade strategier och hejdlöst engagemang. Så det här året har verkligen visat prov på att kunna vara lojal mot den stora målbilden medan man vågar testa, testa, testa och utmana sig själv. Det är riktigt häftigt att jobba på ett bolag som även ser framgångar i "misslyckanden" vilket gör att man vågar utmana sig själv och kan snabbare nå sin mål!
Hur valde du din utbildning? Vad trodde du att den skulle leda dig till?
– Vad jag trodde den skulle leda till? Allt annat än Project marketing manager! Min utbildning hade namnet “Affärsinriktad konceptutvecklare” - vad är det? tänker du. Vad är det? tänker jag. Skämt åsido, det var en rolig och bred utbildning som verkligen fokuserade på att lära oss vara affärsmässigt kreativ. Hur tar man ett koncept eller en idé - förankrar den i ramverk, nyckeltal, budgetar och sen säljer den genom exempelvis marknadsföring.
Målbilden jag hade på förhand var att utbildningen skulle leda mig till någon roll inom projektledning och det var de kurserna som jag främst såg fram emot. Den målbilden blev till viss del sann men marknadsföring var absolut inte det jag trodde jag skulle jobba med. Men så stod jag där, första dagen på praktiken och nu skulle hänga med Telness marknadsavdelningen i 6 månader – vad innebar det? Vad var marknadsföring för Telness?
När du inte briljerar alla med ditt engagemang för kundupplevelser och marknadsföring, vad gör du då på fritiden?
– Då hittar jag främst på roliga hemmaprojekt med min sambo Hanna eller hänger i skogen med vår hund Nala.
Är det något inom marknadsföring eller dagens digitala värld som du stör dig lite extra på?
– Något jag både själv kämpar med att minska men också stör mig på är det enorma behovet att allt som produceras ska mätas och följas upp på. Missförstå mig rätt - att analyser och reflektera är så vi utvecklas men marknadsförare älskar verkligen sina mätetals-akronymer.
Om jag får lov att ha en åsikt så tror jag inte att marknadsföring går att mäta på aktivitetsnivå - det behöver vara bredare än så. Visst vi kan få fingervisningar på hur innehåll presterar men man kan aldrig veta vad personen som konsumerar innehållen faktiskt känner, vad personen gör med informationen eller vem hen delar med sig av den till. Inte utan att personen i fråga faktiskt berättar det. Detta är speciellt svårt inom B2B där besluten nästintill alltid innefattar fler än en person och timingen oftast behöver vara perfekt.
Men det är en del av det roliga med utmaningen och därmed viktigt att tro på sin strategi. Något jag gillar med vår strategi är att vi bytte riktning och bestämde att det innehåll vi producerar inte ska vara utformat för de 1% som vill klicka sig vidare. Utan vi fokuserar huvudsakligen på de 99% som snarare vill stanna kvar på den plattformen de redan är inne på för att konsumera innehåll. Detta betyder att vi inte kan spåra några besökare utan vi får alltså förlita oss på att det mörkertal som finns inom de 99% kommer få en bättre upplevelse, på deras egna villkor, än de vi annars skulle försökt “fångat in” för att sen försöka omvandla till kunder.
Vad har du för mål för 2022?
– Jag vill bli en bättre marknadsförare på alla sätt och vis. För att bli det behöver jag först få en bättre förståelse för varför våra kunder valde just Telness som leverantör. Våra tjänster är trots allt något som i princip alla företag behöver och vi har inte direkt några små konkurrenter.
Mitt mål för 2022 är alltså att helt enkelt komma närmare våra kunder och på riktigt förstå deras utmaningar. Vi har under året haft personliga OKR-mål att kontakta X kunder i månaden men jag har även börjat använda min kärlek för supporten och spenderar numera en del tid bland våra kunders support-chattar.
Det är väldigt "avväpnande" för kunder att prata med en support då de har i uppgift att tillgodose dina behov. Ringer jag och nämner "marknadsavdelning" eller ber om en intervju blir uppfattning snabbt att "nu kommer det försöka säljas!" eller "det här kommer ta massa tid". Dessutom är problemen som kunderna vill lösa aldrig så aktuella som när de faktiskt skriver in och ber om hjälp. Förhoppningsvis kan jag alltså förbättra min nya yrkesroll med lite hjälp av min gamla och nå mitt otroligt odefinierade mål för 2022! 😄
Tack Adam för att vi får höra mer om din resa! 🚀
Mer från bloggen
Därför bytte Leadoo operatör: Kapade kostnaden med 40 procent
Marknadschefen tröttnade på sin gamla operatör och bytte till Telness. "Telness lovar svarstider på under en minut och det håller dem också" - Therese Olsson på Leadoo
Vilken surfmängd behöver du på ditt företagsabonnemang?
Osäker på vilken datamängd du behöver? Vi har listat alla våra datanivåer och försökt knacka ihop enklare beskrivningar så att du lättare kan välja rätt abonnemang för dig och dina medarbetare.
De skapar ett friskare samhälle - Möt vår kund Actic
Vi har fått möte Mårten Hoffman på Actic i en härlig intervju där han berättar mer om deras resa, visioner och vilka råd han hade gett till sitt 20-åriga jag.