Mentimeter: Fem år av tillväxt och Telness-telefoni
När vi säger Mentimeter, vad tänker du då på? Om svaret är ”otrolig framgångsresa” så har du helt rätt. För fem år sedan när de valde att flytta över sin telefoni till Telness, var Mentimeter ett företag med 20 anställda och en klar vision för framtiden. Idag är de över 300 anställda och har gjort en häftig tillväxtresa.
Det har hänt stora förändringar hos Mentimeter sedan vi intervjuade dem senast. Därför pratar vi med Anna Gullstrand, Chief People & Culture Officer på Mentimeter för att höra hur de senaste fem åren har sett ut för bolaget.
De senaste fem åren
Senast vi intervjuade er var ca. 2018. Vad hade ni för mål då och vad har ni för mål idag?
– Under den tiden började vi ta fart, med vår användarbas som växte i takt med att fler och fler människor satt i publiken för Mentimeter-presentationer. På den tiden såg vi tillväxt i företaget, i antal användare och vi lade till fler och fler funktioner till kärnprodukten.
Idag har vi vuxit till att ha 14 miljoner presentatörer och 280 miljoner deltagare i mer än 220 länder och områden över hela världen. Som marknadsledare i vår kategori är vårt mål att behålla den positionen och att nå de uppskattningsvis 1 miljard kunskapsarbetare som produkten kan gynna.
– Medan vårt mål under år 2017 var att hjälpa enskilda presentatörer att själva lösa problemet med tråkiga möten, arbetar vi idag med att förändra kulturen för möten, workshops och föreläsningar i organisationer över hela världen. Vi fostrar en generation av lyssnande ledare som lever våra värderingar om inkludering, transparens och nöje.
Ni har växt från ca. 20 anställda till över 300, hur har resan sett ut sedan dess och vilka lärdomar har ni fått med er?
– Det är alltid fantastiskt att varje ny person som ansluter sig till företaget har med sig ny entusiasm, perspektiv, expertis och många andra positiva egenskaper. För oss har det varit väldigt spännande att ta in alla dessa egenskaper i företaget på en sådan regelbunden basis. Med det kommer det såklart praktiska utmaningar. Att ta in så många nya människor så ofta och försöka behålla en väldigt specifik företagskultur i processen kan vara en riktig utmaning.
Hur man gör en onboardingprocess smidig är något som vi har tränat mycket på vid det här laget! Och att ha en telekompartner som åtminstone gör den delen av processen enkel och okomplicerad är ett stort plus.
Har något ändrats i vad ni prioriterar hos er mobiloperatör då till vad ni prioriterar idag?
– Vi har fortsatt vara kunder av samma anledning som vi valde Telness till att börja med - er utmärkta kundsupport och den friktionsfria adminupplevelsen. Eftersom vi öppnade ett nytt kontor i Kanada förra året uppskattar vi också verkligen möjligheten att enkelt pausa och återaktivera vissa nummer och att vi kan mejla deras e-sim-kort istället för att skicka dem till kontoret.
– Vi är också imponerade av hur Telness har fungerat när människor behöver er som mest – till exempel öppnar upp gratis telefonsamtal till Ukraina och Iran, vilket är mycket uppskattat av våra kollegor som har vänner och familj i dessa länder.