Leasingavtal har de senaste åren fått ett enormt uppsving och efterfrågan ökar stadigt varje år. Vi reder ut några av anledningarna till att det blivit så populärt att skaffa ett leasingavtal för företagets mobiltelefoner och vad du ska tänka på när du ska utvärdera att hyra istället för att köpa.
Att köpa blir mindre vanligt
Att köpa sina företagstelefoner där man hittar dem billigt på nätet eller via en av de stora elektronikkedjorna är fortfarande ett relativt vanligt alternativ på företagsmarknaden. Men det mest populära är att köpa mobiltelefoner via en mobiloperatör som paketerar mobilabonnemang tillsammans med en telefon. Du som kund behöver då lova operatören att sitta fast hos dem i minst 24 månader. Man kan kalla det en avbetalning där du får betala med företagets frihet och flexibilitet – utöver själva kostnaden. På ytan kan det se ut att vara ett bra alternativ för de företag som inte vill lägga ut hela summan av en mobiltelefon på en gång, men samtidigt vill äga sin hårdvara. Men även det sättet att köpa sina företagstelefoner faller snabbt i popularitet, till förmån för att hyra och skaffa ett leasingavtal – precis som många företag gör med övrig kontors och IT-utrustning – datorer, skärmar, skrivare m.m.
Vad är det för utmaningar och fallgropar som har skapat den här trenden? Och vad ska du se upp med om du väljer att köpa mobiltelefoner?
Outnyttjade mobilabonnemang och tjänster
Många av de företag som börjat använda Telness istället för en traditionell operatör har tagit hjälp från Telness specialister med att flytta sin företagstelefoni – alla mobilnummer och tjänster. I det arbetet har vi kunnat analysera och dra slutsaten att en av de största kostnadsposterna kopplat till ett företags mobiltelefoni är s.k “outnyttjade företagsabonnemang och tjänster”.
Det är väldigt vanligt att ett företag har tecknat mobilabonnemang paketerat med telefoner på 24 månaders avtalstid. Under den här tiden så har mycket hänt. Personal har slutat, tagit tjänstledigt, föräldraledighet och liknande. Men de långa avtalen tar inte föräldraledigt, dem slutar inte att kosta pengar. Det är inte ovanligt att 10% av kostnaderna är outnyttjade.
Utöver att det blir indirekt väldigt kostsamt ser vi också att det blir en inlåsningseffekt som är svår att hantera. 10 mobilabonnemang på företaget kan plötsligt ha 10 olika bindningstider, med 10 olika villkor, fakturor och priser. En sån situation kan ta tid att komma ur där du istället har skapat en lösning som är lika flexibel och snabbrörlig som ditt företag vill och behöver vara.
Priset för reparationer och ersättningsköp
Vad kostar det egentligen när (inte om) företagets mobiltelefoner går sönder och/eller försvinner? Det är en fråga man bör ha koll på när man utvärderar om man ska köpa eller hyra. Några andra frågor att ha med i beräkningen:
Hur mycket arbetstid och pengar går åt när en trasig telefon ska repareras?
Hur gör vi för att spärra en telefon och radera all data ur telefoner som försvinner eller byts ut?
Och vad kostar det varje gång en telefon försvinner?
Vi rekommenderar att ni hittar just ert bolags unika situation i siffror. När vi har undersökt reparationer och ersättningsköp bland våra kunder och partners har vi hittat ett snitt som kan vara bra att utgå från:
3 av 10 telefoner behöver repareras på en 24 månadersperiod
1 av 10 telefoner försvinner och behöver ersättas på en 24 månadersperiod
Säker hantering
Ingen data får riskera att läcka, så det är viktigt att säkerställa rätt hantering om företaget väljer att sälja vidare hårdvaran. Eller att man ur ett miljöperspektiv ser till att mobiltelefonen inte hamnar i en byrålåda eller på en soptipp – istället ska den komma ut i kretsloppet på ett kontrollerat sätt igen.
Att som företagare, IT-ansvarig eller telefoniansvarig på ett företag hantera och ansvara för detta kan både vara svårt och tidskrävande. Det finns både roligare och viktigare saker att fylla arbetsdagarna med.
Hyra – lösningen på alla utmaningar?
Det är användandet – inte ägandet – som skapar värde i form av ökad effektivitet och produktivitet. Med ett leasingavtal kan du se företagets telefoner som ett arbetsverktyg som du köper som tjänst. För att man ska slippa oväntade utgifter såsom reparationskostnader och köp av ersättningstelefoner när olyckan är framme så ingår en heltäckande försäkring i de flesta leasingavtal. Då kan man säkerställa att medarbetarna alltid har tillgång till fungerande utrustning. Det finns även “pick-up service” hos de flesta leasingbolag. Det betyder att ni kan beställa upphämtning på ert kontor av den hårdvara som ska repareras eller bytas ut.
Med en finansieringslösning där ni hyr mobiltelefoner frigör du kapitalet ni annars hade använt till att köpa telefonerna som en engångskostnad. När man undviker oväntade utgifter (reparationer eller ersättningsköp) kan man också förutse kassaflödet bättre. Det blir också enkelt att budgetera med en fast månadskostnad som man dessutom får på en samlingsfaktura.
När hyresperioden är slut kan man med gott samvete lämna tillbaka hårdvaran till leasingbolaget som tar hand om hårdvaran och ser till att den avidentifieras, raderas, återvinns eller återanvänds på ett certifierat och säkert sätt vid återlämnandet. Du som kund får då en återrapportering av säkerhetsraderad och återbrukad utrustning. Det intyget kan ni använda i er egen miljöredovisning.
Sammanfattningsvis:
Så, hur dyrt är det egentligen att hyra en telefon istället för att köpa en? I regel betalar du faktiskt inget påslag alls, utan månadskostnaden är precis samma som om du hade delat kostnaden för telefonen med 24. Exempelvis 250 kr/mån för en telefon som kostar 6000 kr. När leasingbolaget hämtar tillbaka telefonen efter leasingperiodens slut kan dem tjäna sina pengar på restprodukten. Win-win-win?
Vår uppmaning till alla företag är att tänka strategiskt och smart på företagets smartphones. Se till hela livscykeln – alla kostnader och all tidsåtgång för administration kopplat till hårdvarans hela livscykel. Inte bara vid inköpstillfället. Gör en kalkyl på den s.k Total cost of ownership (TCO).
Med leasing ökar ni er produktivitet, sänker kostnaderna och frigör ert företag från de stora telekom-operatörernas långa och svåra avtal.
Läs även:
Vi har varit och besökt Bounce, en av våra kunder, i deras super-coola lokal utanför Stockholm. Här kan både privatpersoner och företag ”leka av sig” i en ny typ av adrenalinpark!
Räcker verkligen 24 timmar om dygnet? Att spara tid har gått från “nice to have” till “need to have” de senaste åren. Det är inte slumpartad att sökfrasen “save time” har ökat med nästan 115 % i trafik på Google de senaste 15 åren.
Det svenska småföretagandet och startups är någonting som ligger Telness varmt om hjärtat. Här är Martinas tre tips på att starta och driva eget företag.