1. Prata med dina kunder och be om feedback.
Att prata med sina kunder och samla in feedback är kanske någonting som låter självklart, men alla på företaget behöver regelbundet få direktkontakt med kunder för att förstå deras verklighet. Det är stor skillnad mellan att se analyser eller presentationer jämfört med att höra kundernas reflektioner och feedback direkt från dem själva. Hitta ett sätt för alla (eller i alla fall de flesta) på bolaget att regelbundet ha kontakt och prata med era kunder – det skapar en ovärderlig förståelse för er kund och gör det naturligt att tänka ur det viktiga kundperspektivet!
2. Prioritera kunden!
Glöm inte bort i allt ni gör för att få in fler kunder, vårda relationen med era befintliga kunder och behålla era kunder över tid. Ställ alltid frågan hur en aktivitet eller ett initiativ kommer påverka kunden – säkerställ att det leder till förbättring (direkt eller indirekt) och prioritera utefter det! Att prioritera kunden innebär även att inkludera kunden.
3. Mät och sätt konkreta mål för kundnöjdheten.
Säkerställ att kundnöjdheten är någonting som genuint värdesätts internt på företaget. Om man inte målsätter ambitioner och kontinuerligt följer upp på dessa KPI:er kommer det troligtvis aldrig ses som lika viktigt som andra målstyrda frågor.
4. Definiera en tydlig kundupplevelse.
För att bygga en riktigt bra kundupplevelse är första steget att internt enas om vad konkret som är er eftersträvade upplevelse – hur vill ni bli upplevda? Sätt en målbild i form av vad kunderna ska tänka och känna när företaget är i kontakt med kunderna, men också efter när kunderna tänker på eller pratar om er eller era produkt/tjänst med andra.
5. Definiera och designa bolagets viktigaste kundresor.
Ett bolags kundresor bygger på de olika tillfällen som en kund har med er att göra (”touch points”) och där ni bäst kan påverka upplevelsen. En kundresa kan definieras på olika sätt – jag väljer ett kundperspektiv där resan startar med ett behov och slutar när behovet är uppfyllt. Det kan exempelvis vara att göra en retur, köpa en produkt, ha ett möte, etc. Definiera upp och designa (”Service Design Thinking”) era 10 viktigaste kundresor med nedan prioritering;
Vilka kundresor går flest kunder genom?
Vilka kundresor är mest kritiska för kunden?
Vilka kundresor är viktiga för er för att bygga ert bolag?