Problem med mobilsamtal/täckning på ditt abonnemang? Felsökningsguide steg för steg
Börja alltid med att starta om telefonen och se till att telefonens inställningar - såsom flygplansläge och mobilnät - är rätt inställda.
Problem och lösningar
Problem: kan inte ta emot samtal
Lösningar:
Gå in i telefonens Inställningar - Telefon - Vidarekoppling. Se till att ingen vidarekoppling ligger aktiv
Den du försöker ringa kan har en nummerspärr aktiv. Prova att slå #31# innan du slår mottagarens nummer för att ringa med dolt nummer. Kommer du fram är det inget fel på ditt SIM-kort eller abonnemang
Logga in på Telness och säkerställ att ditt abonnemang inte är spärrat, pausat eller avslutat
Fler åtgärder:
Om inget av ovan gäller ditt abonnemang så kan du ta reda på om felet ligger i telefonen eller SIM-kortet genom att testa ditt SIM-kort i en annan telefon. Fungerar det? Då ligger felet i din telefon. Gå in på inställningar i din telefon och återställ telefonens inställningar. Starta sedan om telefonen.
Du kan utesluta fel på mobilnätet genom att kolla med personerna i din närhet om dem upplever samma problem med Telness eller Telia. Har alla samma problem? Skriv gärna till oss i chatten så att vi kan felsöka i mobilnätet
Är du inhomhus när problemen sker? Testa igen när du är utomhus eller vid ett fönster. Om det fungerar så är det en fråga om bristande inomhustäckning. Den kan du förstärka om du har utomhustäckning och skaffar en s.k repeater från tredjepart
Om du fortfarande upplever problem? Skriv en felanmälan till oss med en så detaljerad problembeskrivning som möjligt: för vem, vart och när problemet sker. Samt hur problemet yttrar sig, t.ex felmeddelande.
Vi finns här för att hjälpa dig så snabbt som möjligt!