Om du upplever dålig mottagning/täckning på din mobiltelefon så bör du alltid börja med att starta om telefonen och se till att telefonens inställningar - såsom flygplansläge eller mobilnät - är rätt inställda.
Du ser att du får kontakt med mobilnätet i displayens överkant.
Ta reda på om problemet ligger i telefonen eller SIM-kortet
Gör så här: Sätt i ditt SIM-kort i en annan telefon.
Resultat 1: Det fungerar! Då ligger felet i din telefon.
Resultat 2: Det fungerar inte. Då ligger felet på SIM-kortet eller i mobilnätet.
Problem med täckning?
Mobiltelefoner kan hoppa mellan de olika näten. Testa därför att låsa telefonen mot ett nätverk (3G/4G/5G). Detta gör du genom att gå in i telefonens nätverksinställningar och leta upp ett annat nätverk där.
Är du inomhus när problemen sker?
Testa igen när du är utomhus eller vid ett fönster. Om det fungerar så är det en fråga om bristande inomhustäckning. Den kan du förstärka om du har utomhustäckning och skaffar en s.k. repeater.
Ta reda på om det är fel i mobilnätet
Gör såhär: Kolla med personer i din närhet om de upplever samma problem med Telness eller Telia. Har alla samma problem? Då är det troligtvis ett problem i mobilnätet där ni är. Ni kan även söka på er adress där ni befinner er och se om det är ett tillfälligt problem i området. Kolla här.
Skriv till oss i chatten så hittar vi snabbaste lösningen och meddelar dig!
Upplever du fortfarande problem?
Då vill vi gärna att du skriver till oss med en felanmälan. Skriv i chatten en så detaljerad problembeskrivning som möjligt: för vem, vart och när problemet sker. Samt hur problemet yttrar sig, t.ex eventuella felmeddelanden.
Vi finns här för att hjälpa dig så snabbt som möjligt!