Aktivering av iMessage
När man byter nummer eller operatör händer det ibland att inställningarna för iMessage inte hänger med som dom ska. När du försöker skicka iMessage går det inte att leverera, utan skickas som ett vanligt SMS, eller skickas med din e-post som avsändare istället för ditt nummer.
Åtgärder
Vänta 24 h efter aktivering av ditt simkort innan du gör någonting, oftast hoppar detta igång av sig själv.
Se till att det står rätt nummer under "Mitt nummer" i inställningarna på din mobil. Detta hittar du under "inställningar" > "samtal" > "Mitt nummer".
Se till att du har rätt iMessage nummer i din iPhone. Detta gör du genom att gå in på "inställningar" > Konton och lösenord > iCloud
> Klicka på [ditt namn/konto högst upp] > Kontaktinformation > Ändra till ditt rätta mobilnummer.
Nollställ nätverksinställningarna i din mobil. Detta gör du genom att gå till inställningar i din mobil > allmänt > överför eller nollställ iphone > nollställ > nollställ nätverk.
Hjälper ingenting av ovan så rekommenderar vi dig att kontakta vår kundsupport, och/eller Apple:s kundtjänst för vidare hjälp.