Vanliga frågor & svar.
Om Telness.
Nej, vi är en fristående och oberoende mobiloperatör som ägs av oss grundare, anställda och investerare. Vi använder oss däremot av Telias utmärkta nät som våra kunder får full access till.
Vi har startat Telness för att ändra förväntningarna och standarden på telekom. Vi har tillgång till ett befintligt nät (Telias), men har investerat i att bygga resten av tekniken själva för att kunna göra användarupplevelsen annorlunda på riktigt för våra kunder och säkerställa att incitamenten för oss som företag är desamma som gynnar våra kunder.
Att ändra gamla sanningar, dolda villkor och kostnader som gamla operatörer annars tjänar pengar på är utmanande – men det är dags att någon tar kampen och vi tror att det är anledningen till att vi har så pass nöjda kunder som vi har.
Telness är framtidens mobiloperatör för företag och entreprenörer. Så länge du har ett svenskt organisationsnummer är du varmt välkommen att bli kund.
Vi jobbar gärna med partners som drivs av samma vision och värderingar som oss, där kundupplevelse, enkelhet och transparens är i fokus. Kontakta oss på partner@telness.se så tar vi gärna en dialog med dig.
Vi letar alltid efter nya talanger till vårt team. Välkommen att besöka vår karriärsida för att läsa mer! Finns det inga lediga tjänster kan du alltid skicka en spontanansökan 😊
Om mobil växel.
Du har varken bindningstid eller uppsägningstid hos Telness! 🙌 Du kan byta, pausa eller avsluta din mobil växel eller mobilabonnemang när som helst när du är inloggad på Telness.
Kostnaden för en mobil växel hos Telness beror på vilka funktioner du är i behov av och vilken typ av användare du behöver lägga till för att kunna använda de funktionerna. Du behöver ett fastnummer för att komma igång med en mobil växel, sedan lägger du till användare som ska kunna ta emot samtal.
Ett fastnummer kostar 29 kr/mån, bas-användare 49 kr/mån, plus-användare 149 kr/mån. Läs mer om den mobila växeln och dess funktioner.
Underbart! Det bästa med Telness växel är att det inte är någon leveranstid eller avgift för att komma igång. Direkt när du har beställt ett växelnummer kan du logga in i portalen med mobilt BankID och ställa in hur du vill att din växel ska se ut!
Det spelar ingen roll om din växel ska aktiveras direkt eller om en vecka. Du kan förbereda allt direkt. Smidigt. 🙌
Absolut! Telness växel är 100% operatörsoberoende. Det för att göra samarbetet mellan dig och dina anställda smidigt oavsett om ni alla har abonnemang hos Telness eller inte. När du har beställt växelnummer och loggar in i portalen kan du enkelt lägga till användare du vill ska svara på inkommande samtal.
För ännu smidigare samarbete – ladda ned Telness App. Där kan du lyssna av röstbrevlådor, ställa in tillgänglighet och vidarekoppla samtal.
Du som hanterar en mobil växel hos Telness kan välja att lägga till funktioner som antingen tillhör BAS eller PLUS. De användare du lägger till i växeln kommer att räknas som BAS- eller PLUS-användare beroende på vilka funktioner du har aktiva i en växel.
Glöm inte att ladda ned Telness App för att du som PLUS-användare ska få tillgång till all funktionalitet i växeln.
Vår mobila växel kan användas oavsett vart i världen du befinner dig för att kunna ta emot inkommande växelsamtal.
Däremot kan man inte i dagsläget ringa utlandssamtal eller betalsamtal via växeln.
Det enda som krävs är ett svenskt fastnummer och svenska mobilnummer på de som ligger inlagda i växeln för att kunna använda växeln.
Om mobilabonnemang.mobilabonnemang.
Du har varken bindningstid eller uppsägningstid hos Telness! 🙌 Du kan byta, pausa eller avsluta ditt mobilabonnemang när som helst när du är inloggad på Telness.
Ja, du kan självklart flytta mobilnummer från andra operatörer till Telness. Det är enkelt och kostar ingenting.
När du ska beställa ett abonnemang kan du välja att flytta ett befintligt nummer samt vilken dag det ska flyttas. Det tar minst fem arbetsdagar att flytta ett mobilnummer. Kom ihåg att kolla över dina nuvarande avtal så att du har koll på om du har bindningstid eller uppsägningstid hos din gamla operatör. Så undviker du att få en stor slutfaktura från din gamla operatör.
Du kan byta abonnemang när som helst! Telness abonnemang har fyra olika nivåer av GB/månad: 3GB, 20GB, 60GB och 100GB.
Som användare behöver er administratör godkänna din order innan den går igenom.
Byten som sker till högre datanivå sker direkt.
Byten som sker till lägre datanivå sker den 1:a i nästkommande månad.
Först och främst, varmt välkommen till Telness! 👋 Kul att ha dig som ombord! Att komma igång med dina abonnemang hos Telness är enkelt och tar inte lång tid alls. Vill du ha hjälp att komma igång så kan du följa vår guide här eller chatta med oss så hjälper vi dig.
Nej, det tillkommer aldrig någon kostnad för att portera/flytta in eller ut mobilnummer från Telness.
Nej. När du byter till ditt nya Telness SIM-kort på startdatumet så fungerar det omedelbart. Ditt gamla abonnemang kommer att fungera som vanligt tills du byter.
Andra tjänster.
Machine-To-Machine/M2M eller IoT som det ofta kallas är är olika benämningar för samma sak, dvs ett kort med enbart surf som kan användas i olika typer av maskiner som kortmaskiner, larmcentraler, luftsystem, mm.
Du beställer ett simkort och aktiverar precis så som du hade gjort med ett helt vanligt mobilabonnemang. Din smarta produkt får då tillgång till mobilnätet. Sätt in simkortet i produkten så börjar det att fungera automatiskt på aktiveringsdagen.
Priser för M2M:
0.5GB för 34 kr/mån
2GB för 79 kr/mån
5GB för 139 kr/mån
Med mobilt bredband kan du ta med dig din surf överallt.
Du kan surfa på din telefon, läsplatta eller dator - oavsett var du är. Trafiken går över telias nät och ger dig internet överallt där du har täckning.
Vissa datorer har inbyggt stöd för simkort och om din dator saknar stöd kan du köpa en usb-sticka där du sätter i simkortet.
Priser för mobilt bredband:
5 GB för 139 kr/mån
10 GB för 199 kr/mån
30 GB för 299 kr/mån
100 GB för 399 kr/mån
Telness erbjuder e-sim som tjänst. Tjänsten är kompatibel med Iphones, Android och Android-klockor m.fl. Om man är intresserad av att aktivera funktionen så behöver man kontakta vår support via chatt eller mejl. Ange vilket nummer som ska ha e-sim, vilken mejladress som QR-koden ska skickas till samt när aktiveringen ska ske.
Läs mer om Telness stöd för e-sim eller chatta med oss för att komma igång 🙌
Ett extra data-simkort kan du köpa till exempelvis din dator eller surfplatta och använder ditt mobilabonnemangs surf.
Vi erbjuder extra data simkort för 49 kr/mån/st.
Du kan ha upp till 5 st extra data simkort per användare.
Extra data simkort fungerar även utomlands.
Du kan lägga till data-simkort till ditt abonnemang i beställ-flödet eller i inloggat läge.