Tre anledningar till att undvika bindningstider
Det finns många företagsabonnemang och växlar som tvingar till långa bindningstider eller lovar lägre priser om man låser upp sig på ett antal år, ibland dolt i någon fotnot. Nu listar vi tre anledningar till varför du borde undvika bindningstider för din telefoni så att ditt företag ska kunna växa smartare och vara mer flexibel om saker och ting skulle förändras!
1. Det kostar att ha SIM-kort liggande i byrålådan
Mobilabonnemang hos företag tecknas normalt per användare/anställd så även om bolaget står stabilt finns det fortfarande möjlighet att en anställd rör på sig. Vi pratar med många kunder som har tecknat företagsabonnemang där den anställde och företaget sedan valt att gå skilda vägar av olika anledningar. Abonnemang med återstående bindningstider kan inte avslutas (eller i alla fall inte utan straffkostnader) och fortsätter att kosta pengar även efter den anställde slutat. Det är helt onödigt att du ska behöva betala för abonnemang som inte används.
2. Du låser in dina villkor när du signar upp dig
Telekom och telefoni är en otroligt snabbrörlig bransch. Utvecklingen går fort, erbjudanden utvecklas och priserna justeras. Genom att teckna upp dig på långa bindningstider låses normalt även villkoren för abonnemanget under samma period. När bättre tjänster, erbjudanden eller uppgraderingar dyker upp kan du därmed oftast inte ta del av dem förrän bindningstiden gått ut eller tvingas till ännu längre bindningstider för att kunna byta.
3. Svårt att få kontroll och överblick över hela företagets telefoni
Det är sällan man skaffar samtliga abonnemang på samma gång då företaget växer, anställer och utvecklas över tid. Om du tecknar abonnemang med bindningstider så låser du även in abonnemangen på olika villkor, tidpunkter och priser. Detta gör det svårt att få en bra översikt över hela bolagets användare och du behöver vid förändringar vänta in, synka och hantera telefonin vid olika tidpunkter över året. Bindningstider gör er därmed trögrörliga i kommande förändringar eller förhandlingar av telefonin. Och det blir ofta en massa onödig och tidskrävande administration, när du kunde spenderat tiden på bättre saker.
Värt att tänka på är också att kolla uppsägningstider – många operatörer låser in kunderna lite extra genom att ha uppsägningstider utöver bindningstider.
Telness drivs av att förenkla komplexitet för växande företag i en digital värld. Att erbjuda mobilabonnemang och växelnummer utan bindningstider eller uppsägningstider ser vi som en självklarhet. Vi behöver varje dag förtjäna våra kunder – utan bindningstider kan man ju bara gå någon annanstans om man är missnöjd! Detta tvingar oss att alltid fokusera på kunden, att ha en bra kundupplevelse och att ständigt vidareutvecklas.
Massor av ❤️ från Telness-teamet!
Mer från bloggen
Veckans Affärer uppmärksammar Telness resa
Vi är glada och stolta över att Veckans Affärer sätter oss topp 10, genom vår VD Martina Klingvall, på sin lista ”Sveriges 101 Supertalanger 2018 – Entreprenörer”.
Telness i samarbete med Teknikkvinnor
Vi på Telness är superglada över att samarbeta med ”Teknikkvinnor”, och tillsammans med dem bjuder vi in till en AW i entreprenörskapens anda!
Därför startade vi Telness
Jag heter Martina Klingvall och grundade Telness tillsammans med ett grymt team. Vi är otroligt glada över att under 2017 ha introducerat ett modernt alternativ till de stora operatörerna med en enkel, digital och anpassad tjänst för företagare och entreprenörer i Sverige.