Telness 3 år:
Överraskningar,
lärdomar och framtiden
6:e december, 2019
Dagen har kommit. Vi firar alltså Telness 3-årsdag idag! 🎉 Under de senaste tre åren har Martina Klingvall, tillsammans med sina medgrundare och Telness-teamet, drivit Telness från en idé till ett faktiskt bolag. Det här året lanserade Telness helt nya växelfunktioner, en smidig app och Martina representerade Sverige som Founder of the Year-finalist i Nordic Startup Awards.
Vi intervjuar Martina om de senaste tre åren – vilka lärdomar tar hon med sig? Har hon fått särskilt dåliga råd? Och vad håller framtiden för Telness?
Vad har varit mest överraskande med att driva ett eget bolag?
– Åhh, det finns väldigt mycket som har varit överraskande! Det som kanske har varit mest överraskande är hur mycket man kan påverka själv, både på gott och ont. Beslut kan ibland gå för fort, utan några mellanhopp eller hinder. Det finns många saker man vill göra samtidigt och ibland finns det ingen som sätter stopp för vissa idéer eller saker som kanske borde ha prioriterats bort.
Något annat som har varit väldigt överraskande är hur engagerade andra entreprenörer kan vara även när de själva har mycket på bordet. Jag har träffat många olika entreprenörer de senaste åren som älskar att dela med sig och hjälpa till. I det nätverket vågar alla vara öppna med varandra om såväl framgångar som utmaningar. Den typ av affärsrelation där man förstår varandras verkligheter och delar med sig av lärdomar, har jag aldrig varit med om i affärslivet innan.
Vad är dina 3 viktigaste lärdomar från de senaste 3 åren?
–Min första lärdomkan summeras med ett citat min svärmor brukar säga:
När man driver ett bolag kommer det ofta åsikter från höger och vänster, framförallt från människor utanför bolaget, men de brukar oftast tycka väldigt olika. De flesta har goda intentioner, men det är ingen som har gjort precis det vi gör. Därför tycker jag att man verkligen borde lyssna och sedan bestämma vad man själv tror på. Jag kan lyssna på flera olika entreprenörer med bra idéer, men det är minst lika viktigt att ställa frågan, ”Är det här verkligen rätt för mitt bolag?”.
Den andra lärdomenär egentligen att jag samlat på mig massor av kunskap om hur man kan jobba effektivt. Det finns alltid saker som behöver göras, men jag tror det är viktigt att uppmärksamma hur mycket tid man lägger på atttänka påvad som ska göras vs. Att bara göra sakerna. Om jag sitter en hel dag och bara går igenom mina listor har jag egentligen inte fått något gjort. Sedan är det såklart viktigt att ta tid till att reflektera över saker, men kanske inte ångestdrivande reflektioner som inte är så effektiva.
Min tredje lärdomär att det finns oändliga möjligheter när man startar på ett blankt papper. Både när det gäller det teknologiska, men också den relation vi vill ha till våra kunder. På ett äldre, etablerat bolag kan det vara svårt att skapa nya saker och utmana det gamla. Man gör saker på ett visst sätt och det är så man alltid har gjort det. Det är inte så vi jobbar. Att vara ett kunddrivet bolag tror jag verkligen är framtiden. Våra kunder är de som gör det möjligt för oss att utveckla bolaget för det bättre. Sätter man kunderna först blir alla andra beslut väldigt mycket enklare.
Vad är det bästa och sämsta rådet du har fått i din karriär?
– Det bästa råd jag fick var precis i början när vi startade. Då var jag väldigt inne på att vi skulle ha ett core-team av generalister som kunde göra lite av allt. Då fick jag rådet att det är viktigt att alla har sina tydliga ansvarsområden, så vi inte är fyra personer som alla vill göra exakt samma sak. Det är självklart bra om alla kan flika in och hjälpa till där det behövs men när man brinner för olika saker kompletterar man varandra. Man gör alltid det man brinner för lite bättre än allt annat.
Ett dåligt råd… Det jag skulle säga är nog att det finns många som är väldigt ivriga att ge tydliga råd om saker utan att ställa tillräckligt många frågor innan. Vissa tycker vi är dumma som inte har lagt 300 miljoner kronor på marknadsföring, andra tycker det är det smartaste vi har gjort och skulle dumförklara oss om vi hade gjort det. Mitt bolag och ditt bolag är inte likadana och det finns inget affärsråd som är ”one size fits all”.
Om vi blickar mot framtiden, vad kommer härnäst för Telness?
– Spännande fråga! Det här året har vi lagt mycket kärlek på vår plattform och tekniken för att skapa bra förutsättningar framåt. Härnäst för Telness är egentligen att alla våra kunder ska få ta del av det vi har jobbat på. Att faktiskt få ut det hela vägen och inte bara hålla det för oss själva. De senaste månaderna har vi både släppt en app och nya växelfunktioner och det är mycket spännande som kommer framöver. Nu har vi möjligheten att bygga vidare på den plattform vi har och vad som utvecklas där framöver beror på vad våra kunder faktiskt efterfrågar och vill ha. Det är något jag verkligen ser fram emot! Sedan har vi massor av sidoprojekt som jag inte tänker berätta om…
Vart är Telness idag, om 1 år?
– Telness om ett år är en väldigt mycket större spelare på marknaden med fler kunder. Vi har gjort lite mer skillnad i branschen och höjt standarden inom många fler områden. Vi är också ett betydligt större team med fler duktiga människor som kan driva bolaget framåt. Vi har gjort fler avtramp på branschstandarder rent tekniskt, byggt mycket coola grejer och fått lite fler svar på vart det kan ta oss i framtiden.