De skapar ett friskare samhälle - Möt vår kund Actic.
Träning är något som inte bara får dig starkare fysiskt utan även mentalt. Med hjälp av regelbunden träning kan du till och med förlänga livet!
Några som är proffs på att skapa ett friskare samhälle är våra vänner och kunder på Actic. Actic är en av Sveriges ledande gymkedjor och vi ska nu få göra en intervju tillsammans med deras CIO, Mårten Hoffman. Häng med!
Hej Mårten! Tack för att vi får intervjua er. Vill du börja med att berätta mer om Actic?
Actic har idag 175 gym- och badanläggningar i Sverige, Norge, Tyskland och Österrike. Vår vision är ett friskare samhälle genom träning och vi älskar att hjälpa våra medlemmar att må bättre genom att röra sig – fysiskt och psykiskt!
Actics anläggningar finns främst i mindre och medelstora städer och vi är ett välkomnande alternativ för alla.
Vårt IT-team består av en handfull medarbetare som både arbetar strategiskt och hands-on tillsammans med duktiga samarbetspartners som Telness.
Härligt, på tal om IT! Ni möjliggör träning även utanför era gym tack vare er teknik, vill du berätta mer om er digitala resa?
Digitaliseringen kom sent till vår bransch, men genom att kavla upp ärmarna och fokusera på en snabb omställning har vi snabbt skapat en hypermodern IT-infrastruktur helt utan gammal legacy!
Vi var faktiskt digitalt ganska väl förberedda när pandemin kom. Under pandemin minskade besökstrycket på våra gym- och badanläggningar. Då satsade vi på vår digitala tjänst Actic Anywhere samt träning utomhus!
Vi lanserade en ny medlemsapp och placerade ut containers med styrketräningsutrustning på 20 platser i Sverige. Outdoor Box-konceptet mottogs mycket väl!
Vad fick er på Actic att välja Telness som er leverantör av telefoni?
Jag har nyfiket följt Martina och gänget ända sedan 2016 när Telness fortfarande var en liten bebis!
Vi har hållit kontakten och plötsligt vad tiden mogen: Dels för Actic att byta telekomleverantör, dels för Telness att leverera tjänster till lite större företag. Då slog teamet till och resten är historia!
Vi var hjärtligt trötta på gammelbolagens bristande kundförståelse, långsamma processer och tråkiga attityd. Telness kändes som en frisk fläkt med transparent prissättning, självservice via bankid och supertrevliga medarbetare.
Vissa av de tjänster som vi önskade, t.ex. taggning av olika abonnemang, fanns inte, men vi har haft en nära dialog med Telness kring detta. Flera av våra önskemål har redan implementerats i plattformen. Samarbetet fungerar jättebra och det känns så skönt att ha en samarbetspartner som förstår oss!
Vad hade ni för behov och vad var viktigt för er att vi som operatör kunde leverera på?
Våra behov var egentligen väldigt basic, ett par hundra mobilabonnemang med eller utan fastnätsnummer och några enkla telefonväxlar.
Vi är ett slimmat internt IT-team och därför var effektiv administration av telefonin superviktigt. Detta har Telness levererat med råge!
Som en bonus så är vi nu tjenis med alla trevliga medarbetare på chatt-supporten! Vi har till och med pratat om ett gemensamt träningspass men det har inte blivit av (ännu…).
Sist men inte minst – Vilket karriärstips hade du gett till ditt 20 åriga jag?
Jag hade velat förmedla att man ska vara stolt över att vara en IT-nörd! Dessutom att goda relationer är nyckeln till allt: Välj affärspartners med omsorg och omge dig med människor som gör dig glad!
Tack Mårten och Actic för att vi fick göra denna intervju med er. Vi är glada över att få ha er som kunder!
Med <3 Från teamet på Telness