En av våra utmaningar är att folk ska tro på oss, att vi talar sanning och att vi är så bra som vi säger. ”Vart finns en hund begraven?”, ”Det låter för bra för att vara sant”, ”Det där har jag blivit lurad på förut”, är några vanliga reaktioner vi får och som vi egentligen inte är så förvånade över.
Inom telekomindustrin finns en historik av att lova för mycket eller marknadsföra innehåll med dolda villkor eller erbjudanden där man inte berättar hela sanningen. Två av Telness värdeord är tillit och transparens. I en ambition att leva upp till våra löften listar vi nedan 5 ”myter” som kan hjälpa dig när du gör ditt val av operatör.
Jag har ett unikt erbjudande som gör att jag kan använda mitt abonnemang gratis i hela EU
Att du får använda mobilen precis som hemma när du reser i resterande EU/EES länder stämmer. Detta är däremot en EU lagstiftning som trädde i kraft sommaren 2017 och gäller därmed alla operatörer. Det är alltså aldrig unikt för ditt val av operatör, utan gäller för samtliga.
Jag har en telefon som ingår i priset
Kostnaderna för telefonen betalas såklart någonstans. Oftast läggs det på en så kallad ”förhöjd månadsavgift” utöver abonnemangsavgiften. Här kan det vara bra att kolla din faktura…
Min bindningstid går ut snart…
I de flesta fall har de gamla operatörerna utöver bindningstider även uppsägningstider på 1-3 månader. Det betyder att du behöver säga upp ditt abonnemang 3 månader innan bindningstiden löper ut för att inte bli förlängd när det är dags. Det är även vanligt förekommande att avtalet automatiskt förlängs med 1 år om man inte sagt upp det 3 månader innan avtalstidens period. Ett tips här är att säga upp abonnemangen i god tid innan oavsett om du tänkt lämna eller inte – du säkerställer då valmöjligheten och garanterat även dina förhandlingsmöjligheter.
Jag sparar pengar på att binda upp mig
Låt oss vara ärliga. Bindningstider är bra för operatören, inte slutkunden, och operatören har bindningstider med anledning att säkra intäkter under en längre tidsperiod. På så sätt riskerar den gamla operatören inte att kunden lämnar, men säkrar också höga intäkter då priserna historiskt kontinuerligt har sänkts ett antal gånger över året. Du som kund får kanske något lägre pris jämfört med marknaden när du binder upp dig, men betalar då mer än marknadspris de sista 12-18 månaderna under avtalstiden.
Det går inte att få en samlingsfaktura för mitt företag
Det är väl klart att det går? Ibland kanske det blir dyrt för operatören, och då indirekt för dig som kund, oftast beroende av bristen på tekniska lösningar.
En av anledningarna till att vi startade Telness är att ändra bilden av en mobiloperatör där målet är att Telness ska kunna sticka ut och ha nöjda kunder, ett förtroende på marknaden och höja förväntningarna på transparens och upplevelse. Men vi behöver såklart förtjäna det, på riktigt.
Vi försöker ha bevis på vad vi gör för att visa detta med handling istället för ytterligare löften. Att vara transparenta med priser, kostnader och inte ha dolda avgifter är självklarheter hos oss på Telness. Vi har aldrig bindningstider, uppsägningstider eller krångliga villkor vilket gör upplevelsen enkel för kunden och lägger all press på oss.
Att vi dessutom har sparat företagare och entreprenörer i snitt 30% av direkta kostnaderna och 90% i ren tid för administration av telefoni är vi såklart väldigt stolta över.
Förhoppningsvis är det fler som följer oss på denna resa inom kort. Och då hoppas jag att de gör det på riktigt, för alla sina kunder, och inte med dolda villkor i ryggen.
I dagens upplaga av Hallandsposten berättar vår VD Martina Klingvall om den framgång Telness har haft under det senaste året och vilka otroliga utvecklingar som har skett.
Vi lanserade Telness Växel efter sommaren 2018 helt baserat på våra kunders efterfrågan och feedback. Det som saknades på marknaden var en enkel och användarvänlig växel med de viktigaste basfunktionerna och till ett riktigt schysst pris. Vi lyssnade och lanserade snabbt och har fortsatt utvecklingen av funktionalitet under de senaste månaderna.
Efter ett dunderår fyllt av utveckling och framgång här på Telness är vi otroligt stolta över att vara en av de fyra finalisterna i Marknadsföreningen Stockholms utmärkelse ”Årets Disruptör 2018”.
Vi ser till att förtjäna förtroendet från våra tusentals kunder varje dag istället för att låsa in dem i krångliga villkor vartannat år.