7 värdefulla tips till småföretagare.
Det finns tyvärr ingen färdig formel för hur du lyckas som egenföretagare. Däremot finns det en del saker du kan göra för att undvika misstag som kan hämma tillväxten och leda till kostsamma bakslag.
I den här artikel delar vi med oss av sju värdefulla tips till småföretagare som kan hjälpa dig att lägga grunden till en lönsam verksamhet.
1. Behåll fokus på din nisch.
Som nyföretagare kan det verka som en bra idé att kliva in på nya marknader, framför allt när affärerna blomstrar. Detta är dock något du bör vara försiktig med, särskilt om din verksamhet fortfarande inte har en stabil omsättning.
Genom att fokusera på en specifik nisch kan du rikta dig till målgrupper som faktiskt är intresserade av det du har att sälja. Även om målgruppen kanske är lite mindre är ofta konverteringsgraden – alltså antalet kunder som genomför ett köp – desto högre. Om du expanderar din verksamhet till helt nya marknader finns risken att du går miste om denna nischade publik.
Istället för att fokusera på nya marknader kan det därför vara en bättre idé att utveckla och förbättra de produkter och tjänster du redan erbjuder. På så sätt kan du bli en överlägsen aktör inom din nisch.
2. Fokusera på kundservice.
Kundtjänsten spelar ofta en viktig roll för företagets framgångar. Detta gäller framför allt bland småföretag där det finns möjlighet att betjäna varje kund på ett personlig plan.
En bra kundtjänst kan dels stärka företagets kundlojalitet, men också få kunderna att faktiskt komma ihåg din tjänst eller produkt. Det är dessutom inte ovanligt att kunder delar med sig av sina kundtjänstupplevelser – bra som dåliga – till nära och kära, men även online.
Kort sagt kan bra kundservice förvandla nöjda kunder till återkommande kunder, vilket inte bara är fördelaktigt för ditt varumärke – det är också mycket billigare att ha kvar en befintlig kund än att förvärva en ny.
3. Effektivisera processer.
De flesta småföretagare kommer vid någon punkt att behöva ansvara för flera olika områden i verksamheten samtidigt, exempelvis försäljning, bokföring, projektledning och kundtjänst.
För att fortsätta arbeta effektivt kan det därför vara en god idé att försöka effektivisera så många processer som möjligt. Idag finns det som tur är mängder av teknologiska lösningar, till exempel mjukvaruprogram, som kan hjälpa dig med allt ifrån för projektplanering och kommunikation till mötesbokning och kundservice.
Visst kostar sådana lösningar en slant, men i längden kan de utan tvekan vara värda pengarna eftersom du sparar både tid och energi.
4. Jobba inte för mycket.
Som egenföretagare är det lätt att jobba mer än nödvändigt. Även om det förstås är roligt och spännande att driva något helt eget är det inte hållbart att arbeta 80-timmarsveckor i längden.
Bortsett från att du själv riskerar att bli utmattad - i värsta fall till och med utbränd - kommer de långa timmarna även att ha en negativ effekt på dina prestationer. Försök istället att sätta ihop ett schema över dina timmar och håll dig till det.
Med tydliga arbetstimmar kommer du inte bara att spara energi och lära dig skilja mellan jobb och fritid, du kommer dessutom att prestera bättre. Du har ju trots allt en begränsad tid på dig att hinna med allt du vill.
5. Var inte rädd för konkurrens.
Som nyföretagare kan det till en början kännas skrämmande att konkurrera med stora och väletablerade företag. Så länge din verksamhet går bra bör du dock komma ihåg att du har något dina konkurrenter saknar – annars hade du inte haft några kunder alls.
Var därför inte rädd för konkurrenter som varit med i gemet lite längre än du. Bara för att de har tiden på sin sida behöver inte det betyda att du inte har någon chans, snarare tvärtom.
Som nyföretagare har du förmodligen lagt ner mycket tid och energi på konkurrentanalyser. Den information du kommit över kan du använda till din fördel för att ge dig själv ännu bättre chanser att lyckas.
6. Lyssna på dina kunder.
Ett företag är ingenting utan sina kunder, bokstavligen. Därför är det viktigt att du faktiskt lyssnar på vad de har att säga. Be om dina kunders omdömen och ta till dig deras kritik, både positiv och negativ. På så sätt kan du enkelt ta reda på vad som du kan förbättra och utveckla för att hålla kunderna nöjda.
Här är några bra sätt för att ta reda på vad dina kunder tycker om dina tjänster eller produkter:
Interagera med företagets följare i sociala medier, till exempel genom att göra omröstningar och svara på kommentarer.
Använd ett betygsystem på din hemsida där kunden både kan lämna betyg och kommentarer.
Fråga kunderna om de är nöjda med sin kundupplevelse i ett mejl efter att de gjort ett köp.
7. Våga göra misstag.
Sist men inte minst – våga misslyckas. Få företag har lyckats bli framgångsrika utan att göra misstag längs vägen. De misstag du gör som egenföretagare kommer att ge dig värdefulla lärdomar som kan vara till din fördel i ditt fortsatta företagande.
Låt dig inte bli nedstämd av ett eller flera misslyckanden. Reflektera istället över vad som gick snett, varför och fundera över hur du kan göra på ett annat sätt för att öka chanserna att lyckas nästa gång.
Läs mer på bloggen
5 fördelar med att arbeta på en startup.
I den här artikeln listar vi fem fördelar med att arbeta på en startup och varför det kan vara en god idé att testa på denna spännande värld.
Så får du företaget att växa smart
Precis som många andra företag, rekryterar vi kontinuerligt för att hitta det absolut bästa teamet för oss. Det är otroligt kul att ta in nya anställda och se företaget växa, få in ny kompetens och själva få möjlighet att reflektera över hur vi jobbar och varför vi har valt att göra saker på olika sätt.
Varför skaffar entreprenörer & småföretag en växel?
Majoriteten av Telness kunder faller inom kategorin småföretag eller entreprenörer. Därför vill vi genom denna artikel förklara varför du som entreprenör eller företagare, kommer tjäna på att ha en växel.