5 tips för att din försäljnings­budgetförsäljningsbudget för året Hur tacklar manjulen?

21:a november, 2019

Hur säkerställer man leverans mot sin budget för Q4 och året mitt i julkaoset?

2019 börjar nå sitt slut vilket innebär att det är hög tid att knyta ihop säcken och säkerställa att man både stänger sin budget för Q4, men även för året . I samband med jultider är det ingen nyhet att såväl säljare som försäljningschefer har utmaningar med både ledigheter och bortfall av arbetsdagar som kan göra det svårare att få till beslut under julstressen.

Inför denna hektiska period har vi samlat ihop våra vassaste tips för att vi alla ska gå ut som segrare mot vår budget innan decennieskiftet.

1. Ha tydliga nästa steg i alla dialoger– låt inte affärer rinna ut i sanden
Ta bort allt som heter ”Vi hörs i nästa vecka” eller ”Slår dig en signal om ett par dagar”. Ett big nono är att avsluta en dialog med dessa fraser till dina kunder inför julen. Du måste redan under mötet boka in en tid för uppföljning med dina kunder, annars ökar sannolikheten att dialogen fördröjs och kan till och med i värsta fall rinna ut i sanden. Du kan utmana dig själv genom att korta ner tiden mellan mötena för att påskynda dialogerna.

2. Kontakta kunder på onsdagar
Har absolut ingen källa på detta men legenden säger att en säljare har högst säljaktivitet och stänger flest affärer på onsdagar. Kanske är onsdagar säljarnas lyckodag? Vem vet! Statistiken menar också på att det är lättast att nå beslutsfattare onsdagar och torsdagar mellan 6.45-9.00 eller 16.00-18.00. Värt att ta med sig inför julen för att boosta försäljningen.

3. Mål, mål och mål. Stora som små!
Vi alla vet att målsättning är ett måste för att lyckas inom försäljning. Därför är det självklart vårt fjärde tips att under Q4 köra både dags, vecko- och månadsmål för att säkerställa hög leverans. I samband med målsättning är det viktigt att de är SMARTA. Alltså Specifika, Mätbara och så vidare. (You know the drill!)

Något vi gör hos oss, som funkar toppen, är att vi sätter upp micromål för dagen. Dessa micromål kan innehålla exempelvis de tre absolut viktigaste sakerna man behöver få gjorda under dagen och som kan hjälpa till att komma närmre en stängd affär.

Och viktigaste av allt, hur ska du och teamet fira när ni klarat era mål?

Är du ledare? Då tycker jag du ska utmana dina säljare att sätta upp micromål varje dag som kan bidra till ökad försäljning. Följ upp på målen och glöm inte bort att fira även de små segrarna!

4. Ta med en kollega på mötet – både roligt och effektivt
Fyra öron hör mer än två. Enkel matematik!
Det finns många fördelar med att gå två på möten. Bland annat fångar man upp mer av vad kunden säger och kan därför också hjälpa varandra med att lyfta USP:ar och hantera invändningar. En annan grym fördel är att man innan mötet kan utmana varandra och efter mötet ge feedback. Genom detta utvecklas båda två. Succé! Sedan är det förbannat roligt att jobba tillsammans med kollegor också!

5. Planering ger dig rätt förutsättningar
Struktur, planering och god framförhållning är A och O för att få ett lyckat utfall inför årsslutet. Det är alltid skönare att jobba i medvind än motvind och därav är vårt sista tips att fördela och planera din budget för att inte ha den största tyngden in mot slutet. Ligg i framkant och satsa på en ”överleverans” under tidigare kvartal för att kunna glida medvind under Q4. Detta tips ska ni självklart ta med er även in i 2020 och inför kommande högtider.

Har ni fler tips hur man när sina försäljningsmål inför årsskiftet?
Dela gärna dina tips i kommentarsfältet här