5 anledningar att skaffa ett fastnummer till ditt företag
Chattverktyg förtjänar all ära i dagens samhälle men det är också viktigt att kunna erbjuda kunder andra möjligheter att kontakta dig och ditt företag. Ett fastnummer till företaget kan vara en bra backup till chatt- eller mailverktyg och kan hjälpa dig få mer personlig kontakt med dina kunder samtidigt som du slipper riskera att missa viktiga affärer. Därför ger vi våra 5 främsta anledningar till att skaffa ett fastnummer till företaget.
#1 - Ge ett professionellt intryck
Skulle du bli misstänksam på en verksamhet som inte visar upp att de har ett fastnummer på hemsidan du kan ringa upp? Kanske, kanske inte. Att visa ett telefonnummer utåt kan hjälpa ditt bolag att bygga trovärdighet. Det berättar för dina kunder att ditt företag finns på riktigt och ger kunden bevis på att ni faktiskt går att få tag på vid eventuella frågor.
#2 - Slipp lämna ut ditt privata nummer
Vill du undvika att bli uppringd på kvällar och helger? Med ett fastnummer till företaget slipper du ta emot samtal till ditt privata nummer. Kommunicera istället ut företagets fastnummer och bestäm vilka tider du vill bli kontaktad på.
#3 - Ta emot samtal oavsett vart du befinner dig
Ett fastnummer kopplat till en mobil växel kan underlätta för dig som jobbar remote eller från ett hemmakontor nuförtiden. För de flesta följer mobiltelefonen med överallt, vilket gör det enkelt att ta emot samtal från kunder, oavsett om du befinner dig på ett kontor eller i ditt kök. Gör det lätt för dina kunder att nå dig genom att visa upp ett fastnummer på hemsidan och koppla det direkt till din mobiltelefon.
Tips! Lägg till en ”ring nu” knapp för att öka sannolikheten att dina kunder tar kontakt med dig om de har en fråga eller fundering.
#4 - Vissa vill höra en mänsklig röst
Även om mejl- och chattkommunikation blir mer populärt finns det fortfarande människor som föredrar att kunna ringa in till företaget och få kontakt med en mänsklig röst. Textbaserad kommunikation går snabbt och är effektiv men kan även uppfattas som något opersonlig i vissa fall. Båda parter kan må bra av att höra varandras tonlägen och hitta en harmoni i samtalet samtidigt som ni får möjligheten att visa hur bra ni är på kundservice.
#5 - Ge ditt företag en lokal anknytning
Om du driver ett företag som endast är verksamt i en stad kan det vara smidigt att visa upp ett lokalt nummer istället för nationellt. Det berättar för dina kunder att du befinner dig i närheten och ger ett familjärt intryck. Om du till motsatsen vill visa dig som en större spelare kan du istället välja ett nationellt fastnummer. Det är upp till dig.
+ Bonus: Skilj på jobb- och privatsamtal
Om telefonen ringer och det är ett okänt telefonnummer, svarar du direkt även om du är upptagen med att äta middag eller träffa vänner?
Eftersom du inte vet om samtalet är till ditt privata mobilnummer eller jobbrelaterat behöver du chansa på det ena eller andra.
Tänk dig i stället att det ringer och det telefonnummer som syns på displayen har tre extra siffror i slutet som lyder 001. Då vet du direkt att det är ett jobbrelaterat samtal och kan välja hur du vill agera.
Behöver du hjälp med att komma igång med ett fastnummer till ditt företag? Vi kan hjälpa till!
Läs mer om fastnummer eller testa att beställa direkt själv.
Skapa den perfekta växeln för dig.
3 smarta växelfunktioner som ger dig mer frihet.
Öppettider
Ställ in dina öppettider för när kunderna ska kunna nå dig och dina medarbetare inklusive undantag för röda dagar och högtider.
Ring en grupp mobilnummer
Lägg till mobilnummer som ska kunna ta emot samtal i din växel. Antingen väljer du att det inkomna samtalet kan besvaras av alla som är inlagda eller så väljer du turordning på vem som tar samtalen.
Röstbrevlåda
Hälsa dina kunder välkommen till ditt företag genom att spela in personliga svarsmeddelanden eller välj något av våra förinspelade meddelanden till växeln. Missa aldrig ett samtal samtidigt som du ger dina kunder ett personligt välkomnande.
Mer från bloggen
Möt Camilla - HR-stjärna, COO och Ernst Kirchsteiger
Denna medarbetarintervju är både vinklad och skrytsam. Men också kärleksfull och inspirerande. Vi är så otroligt stolta över alla våra kollegor, inte bara för deras arbete utan också för vilka de är som personer. I denna intervju får ni träffa vår COO och HR-chef, Camilla.
Så spelar du in det bästa svarsmeddelandet till din växel
Som företag är det viktigt att inte låta dina kunder bemötas av en oprofessionell tystnad eller ett kryptiskt meddelande. Vi har sammanställt våra bästa tips för ett riktigt bra svarsmeddelande i växeln.
Möt Roberta: Gräsklipparen med ett hjärta av guld och ett SIM-kort från Telness
Roberta är en robot-gräsklippare som befinner sig hemma hos en av våra fantastiska företagskunder: Håkan Andersson, VD på Treetop Innovation AB. Roberta använder sig av Telness IoT-SIM för att utföra sitt dagliga arbete.